Några naturliga fetter och oljor som jag gärna använder

Det här inlägget har legat i “utkast” ända sedan april. Det har kommit så mycket annat i vägen. Saker jag hellre velat blogga om. Saker jag hellre velat göra. Nu senast den långa sköna sommaren. Jag har helt enkelt försökt vara ute så mycket som möjligt och suttit vid datorn så lite som möjligt.

Men det har varit min tanke att ha återkommande inlägg under kategorin “Alternativa och naturliga ingredienser”. Jag gillar ju som ni vet god mat och goda bakverk. Och jag experimenterar hela tiden med ingredienser för att göra maten och bakverken lite nyttigare – och samtidigt lite godare, inte tråkigare. Ett inlägg om naturliga sötningsmedel finns sedan tidigare, och fler inlägg är planerade framöver.

……..

Jag har alltid varit en riktig smörfantast. När jag var liten kunde jag sitta och äta direkt från smörpaketet och än idag kan jag ta en bit äkta smör helt “au naturale” och tycka att det smakar gudomligt. Men det är skillnad på smör och smör förstås… Prova gärna ett bättre ekologiskt smör och jämför med helt vanligt smör och du kommer märka en otrolig skillnad. Eller gör som Matgeek – testa att göra ditt eget!

När jag växte upp på 80-talet var de flesta vuxna (särskilt mammor) livrädda för fett i alla dess former. Man trodde nämligen att man blev tjock av fett.

Det är tur att man vet bättre idag. Naturliga fetter och oljor av rätt sort och i lagom dos är nämligen väldigt nyttiga för kroppen, och här har jag listat några av mina favoriter som jag ofta använder i min matlagning.

……..

Olivolja – Det är den första pressningen som ger den bästa oljan – extra jungfruolja (extra virgin oil). Extra jungfrolja pressas fram av färska oliver (högst ett dygn från plockningen) vid max 30 grader, sk. kallpressning. Idag är i princip all olivolja som produceras “extra virgin”. Olivolja är rikt på enkelomättat fett, polyfenoler och antibakteriella ämnen. Olivolja innehåller också antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler, dämpar inflammation och skyddar hjärtat. En riktig superolja helt enkelt!

Och så är den ju så god också. Jag har alltid minst tre sorter hemma – någon billigare att steka i och ett par olika finare sorter för sallader, att doppa bröd i osv. Olivolja bör inte hettas upp till över 190 grader C.

Hasselnötsolja, pistageolja, valnötsolja m.fl. – Mycket goda oljor som framställs genom att nötterna rostas och sedan kallpressas. De smakar förstås ljuvligt och jag använder dem mest till salladsdressingar och bakning. Mjuka kakor som muffins och madeleines får underbart nötig smak med hasselnötsoljan till exempel. Oljorna är inte bara goda utan även rika på bland annat folsyra, vitamin B, vitamin E och essentiella fettsyror.

Sesamolja – Sesamolja finns i både rostade och orostade varianter. Den orostade är bäst när du till exempel ugnsrostar grönsaker, medan den rostade passar bäst till att smaksätta wok eller salladsdressing med. Sesamoljan är vanlig i det asiatiska köket.

Avocadoolja – Avokadoolja är en olja som innehåller mycket hög andel enkelomättade fetter som hjälper till att sänka kolesterolet, vilket minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Oljan är även rik på andra viktiga näringsämnen, antioxidanter och vitaminer. Den är bland annat mycket rik på vitamin E. Jag brukar blanda avocadoolja, olivolja och linfröolja i salladsdressingen. Och använder den gärna på tex. kokt pasta, bovete och quinoa som en extra “vitaminkick”. Avokadoolja tål upphettning till ca 255° C, vilket är mycket högre än andra matoljor. Oljans höga stekpunkt är perfekt när man till exempel steker/grillar kött eller wokar grönsaker.

Linfröolja – En väldigt nyttig olja som är mycket rik på Omega-3 och Omega-6. Eftersom den har en ganska dominant smak är det bäst att blanda den med andra oljor i t.ex, vinägretter. När barnen var små och drack välling brukade jag droppa i lite linfröolja i kvällsvällingen de dagar de hade ätit dåligt. Det kändes bra att veta att de fick i sig lite nyttiga fetter då. Själv tar jag gärna en tesked om dagen när jag kommer ihåg det – både gott och nyttigt – men använder den även i smoothies och på sallader.

Kokosolja – En fast olja som blir flytande redan vid 25 grader. Kallpressad “virgin” kokosolja är proppfull med naturliga och nyttiga fettsyror, bland annat laurinsyra som sägs stimulera immunförsvaret och dämpa depressioner. Oljan tål mycket höga temperaturer och passar både för matlagning och bakning. Jag tycker den är så god att jag gärna tar en liten tesked någon gång ibland, eller en tesked i tevattnet eller i kaffet. Jag använder den även i hemgjord granola/müsli och i smoothies.

SmörJag älskar smör och skulle aldrig få för mig att använda margarin varken på smörgåsen, i bakning eller i matlagning. Doften och smaken av ett riktigt bra (helst ekologiskt) smör är något helt i särklass. Smör är en bra källa för de fettlösliga vitaminerna A, D och E samt betakaroten. Den goda smörsmaken beror på en kombination av smakämnen från gräddens syrning och mjölkfettet, som består av flera hundra olika fettsyror. Av dessa är särskilt smörsyran nyttig – den ger näring åt tarmslemhinnans celler och har virus- och cancerskyddande egenskaper. Smör är också nyttigt för barn som växer – särskilt för hjärnans utveckling.

Rapsolja – Gyllengul och smakrik rapsolja från rapsblomman som odlas mycket här i Skandinavien. Rapsolja har en låg andel mättat fett och är dessutom rik på Omega-3 och E-vitaminer. Jag använder den mest till stekning, men även till salladsdressingar när jag vill ha den blommiga/nötiga smaken som karakteriserar rapsoljan.

……..

Skriv gärna en kommentar om du har tips på andra nyttiga fetter/oljor som jag inte har listat här!

show hide 5 comments

Sofia - Hildas hem - August 27, 2013 - 7:58 am

Åh, vilket bra inlägg. Jag älskar också riktigt smör och skulle aldrig släppa in något annat i mitt kök. Du tipsar om flera spännane oljor som jag aldrig testat … mycket för att jag inte vet hur jag ska använda dem. Nu vet jag bättre. Tack! :)

Jag önskar dig en fin dag!
Kram Sofia

Sara på Vardag.nu - August 27, 2013 - 9:07 am

Kanonbra inlägg ju! Avokadoolja har jag aldrig sett. Ska hålla utkik! :)

Sonja {Dagmar's Kitchen} - August 27, 2013 - 1:26 pm

Sofia – tack, roligt när man kan hjälpa till ;-) Ha en fin dag du med! Kram

Sara – Kul att du gillar det! Håll utkik efter avocadooljan – både god och supernyttig.

Fröken Dill - August 28, 2013 - 12:56 pm

Smör, du kära smör, du är underbart! Hasselnötsoljan lät spännande, det måste jag testa! Annars gillar jag arganolja, sedan ett besök i Marocko. Synd bara att den är så dyr och svår att få tag på…

Sonja {Dagmar's Kitchen} - September 3, 2013 - 2:12 pm

Fröken Dill – ja, smör hade jag inte klarat mig utan! Arganolja har jag aldrig provat, har bara hört talas om den. Hade varit spännande att testa!